Björn Borg

Våran största svenska och en av världens största tennislegender genom tiderna är Björn Borg. Få idrottsmän har lyckats bli så ikoniska som denna superstjärna, något som helt klart låg till grund för upprättandet av märket med samma namn, i början av 90-talet.

Märkets främsta produkt är sportiga och attraktiva underkläder för både tjejer och killar, men man har på senare tid även branschat ut och säljer numera också mycket annat, så som andra typer av kläder, glasögon, väskor, skor och parfym.

Från att tidigare varit ägare av rättigheterna till märket sålde Björn Borg samtliga under 2006 till WBM (numera Björn Borg AB) för inte mindre än 124 miljoner kronor.  Han har även under åren sedan försäljningen tilldelats royaltyintäkter på 1,5 till 2 procentenheter, något som sträcker sig ytterligare ett år till 2016.

Björn Borgs huvudsakliga marknad är inte som man kan tro Sverige, utan Nederländerna, men är tillsammans med Norge och Danmark en av de marknader där det går som allra bäst för märket.

Få märken lyckas blanda en sportig framtoning med att samtidigt vara så pass sensuellt och sexigt. Den höga kvalitén är även den något som legat till grund för framgångarna, förutom att Björns namn varit ett starkt dragplåster för att locka nya kunder genom åren. Björn Borgs har som märke en styrka i att de vågar gå sin egen väg och arbetar med otroligt duktiga människor i sitt team som har bra känsla för kreationerna.

Man har även varit duktiga med att värva rätt sorts modeller och att göra annorlunda modevisningar och jippon, något som tagit märket den lilla extra bit som krävs, för att inte enbart vara förknippat med sportens och tennisens värld.